Objective: This research aims to determine the views of traditional midwives in Amasya and Tokat regions about their past midwifery experiences. Material and Methods: The research is a qualitative one and a content analysis was conducted in line with the aims. A digitization concern was not aroused from the qualitative data obtained. The research was carried out in the central villages of Amasya and Turhal district villages of Tokat province. The data were collected by using in-depth interviews with 7 women who had been midwives in the past. The interviews were conducted by a single researcher. Results: Traditional midwives gave information about their practices about the profession, family planning, pregnancy, birth and postpartum period. It contains information about how they started their profession, where they learned midwifery and why they did this profession. They said that they learned by themselves and even had this experience at their first birth. They mostly made explanations about birth. Statements are common for the birthing position, although they mention different practices regarding the practices they perform during childbirth. They stated that they gave birth in sitting, squatting and semi-sitting positions. One of the important data is that only the traditional midwife who went to school until the 3rd grade at that time kept a record book. Conclusion: It is seen that women expressed that they do this job to help women. Traditional midwives, respecting the physiological natural process of labor, express that they give birth in upright positions such as squatting, especially during delivery. However, unlike current midwifery services, traditional midwives seem to focus only on childbirth.
Keywords: Midwife; traditional birth attendants; traditional midwife
Amaç: Bu çalışmayla, Amasya ve Tokat bölgesinde bulunan geleneksel ebelerin, geçmişte ebelik yapma durumlarıyla ilgili görüşlerinin saptanması amaçlanmaktadır. Gereç ve Yöntemler: Çalışma, Amasya merkez ve Tokat'ın Turhal ilçelerindeki köylerde yapılmıştır. Veriler, geçmişte ebelik yapmış 7 kadın ile derinlemesine mülakat yöntemi uygulanarak toplanmıştır. Görüşmeler tek bir araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada, amaçlar doğrultusunda içerik analizi yapılmıştır. Elde edilen nitel verilerden bir sayısallaştırma kaygısı güdülmemiştir. Bulgular: Geleneksel ebeler meslek, aile planlaması, hamilelik, doğum ve doğum sonrası dönem hakkında yaptıkları uygulamalara dair bilgi vermişlerdir. Meslekle ilgili olarak mesleğe nasıl başladıklarına, ebeliği nerede öğrendiklerine ve bu mesleği neden yaptıklarına dair bilgiler yer almaktadır. Kendi kendilerine öğrendiklerini ve hatta bu deneyimi ilk doğumlarında yaşadıklarını söylemişlerdir. Çoğunlukla doğumla ilgili açıklamalarda bulunmuşlardır. Doğum sırasında yaptıkları uygulamalarla ilgili farklı uygulamalardan bahsetmelerine rağmen doğum pozisyonu için ifadeler ortaktır. Oturma, çömelme ve yarı oturma pozisyonlarında doğum yaptırdıklarını belirtmişlerdir. Önemli verilerden birisi o dönemde sadece ilkokul 3. sınıfa kadar okula giden geleneksel ebenin kayıt defteri tutuyor olmasıdır. Sonuç: Kadınların bu işi kadınlara yardım etmek için yaptığını ifade ettikleri görülmektedir. Geleneksel ebeler, doğumun fizyolojik doğal sürecine saygı göstererek, özellikle doğum anında hamile kadınları yürüttükleri, çömelme gibi dik pozisyonlarda doğum yaptırdıklarını ifade etmektedirler. Bununla birlikte, mevcut ebelik hizmetlerinden farklı olarak, geleneksel ebelerin sadece doğuma odaklandıkları görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Ebe; geleneksel doğum refakatçisi; geleneksel ebe
- Drife J. The start of life: a history of obstetrics. Postgrad Med J. 2002;78(919):311-5. [PubMed] [PMC]
- Seamen B, Eldigre L, eds. Bora A, Akşit EE, Coşar S, Tokdoğan N, Şimşek B, Aydınlıgil S, çeviri editörleri. Kadın Sağlığı Hareketinden Sesler. Cadılar, Ebeler, Hemşireler: Kadın Şifacıların Tarihi. 1st ed. Ankara: AYizi; 2014. p.22-45. [Link]
- Royal College of Midwives [Internet]. The History of Midwifery-How Far We've Come Available from: [Link] (Accessed: 01.10.2020)
- World Health Organization. Traditional birth attendants: a joint WHO/UNFPA/UNICEF statement. Geneva: World Health Organization; 1992. [Link]
- Resmî Gazete (11/4/1928, 1219) 863 sayılı Tababet ve Şuabatı San'atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun; 1928. cited: 10.10.2020 Available from: [Link]
- International Definition of the Midwife. Core Document International Definition of the Midwife. 2017. Cited: 10.10.2020. Available from: [Link]
- Dietsch E, Mulimbalimba-Masururu L. Learning lessons from a traditional midwifery workforce in western Kenya. Midwifery. 2011;27(3):324-30. [PubMed]
- Turinawe EB, Rwemisisi JT, Musinguzi LK, de Groot M, Muhangi D, de Vries DH, et al. Traditional birth attendants (TBAs) as potential agents in promoting male involvement in maternity preparedness: insights from a rural community in Uganda. Reproductive Health. 2016;13(1):1-11. [Link]
- Jiang H, Qian X, Chen L, Li J, Escobar E, Story M, et al. Towards universal access to skilled birth attendance: the process of transforming the role of traditional birth attendants in Rural China. BMC Pregnancy and Childbirth. 2016;16(1):1-9. [Link]
- Erer MT, Can D. Mersin ilinde bir kadın şifacı [A woman healer in Mersin]. Lokman Hekim Journal. 2017;7(2):82-90. [Link]
- Yıldırım G, Şahin SA. Halk ebelerinin doğum hazırlığı ve eylemi sırasındaki uygulamalarının modern tıp ve tarihi tıp kaynaklarındaki uygulamalarla karşılaştırılması. [Comparison of public midwives' practices during the preparation of labor and birth with practices stated in modern and ancient medicine resources]. National Folklor International and Quarterly Journal of Cultural Studies. 2014;26(103). [Link]
- Morse JM. Determining Simple Size, Qualitative Health Research. 2000;10(1):3-5. [Crossref]
- Kabalcıoğlu F, Kurçer MA. Niteliksel bir araştırma: Şanlıurfa'da geleneksel ebeler ve doğuma yönelik geleneksel yöntemleri [A qualitative study: Traditional midwives and their traditional delivery methods in Şanlıurfa, Turkey]. Journal of Clinical Obstetrics & Gynecology. 2018;18(6):377-82. [Link]
- Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması. Ankara: Elma Teknik Basım Matbaacılık; 2018. cited: 10.10.2020. Available from: [Link]
- Owolabi OO, Glenton C, Lewin S, Pakenham-Walsh N. Stakeholder views on the incorporation of traditional birth attendants into the formal health systems of low-and middle-income countries: a qualitative analysis of the HIFA2015 and CHILD2015 email discussion forums. BMC Pregnancy Childbirth. 2014;14:118. [PubMed] [PMC]
- Sarker BK, Rahman M, Rahman T, Hossain J, Reichenbach L, Mitra DK. Reasons for Preference of Home Delivery with Traditional Birth Attendants (TBAs) in Rural Bangladesh: A Qualitative Exploration. PLoS One. 2016;11(1):e0146161. [PubMed] [PMC]
- Rishworth A, Dixon J, Luginaah I, Mkandawire P, Prince CT. "I was on the way to the hospital but delivered in the bush": Maternal health in Ghana's Upper West Region in the context of a traditional birth attendants' ban. Social Science and Medicine. 2016;148:8-17. [Link]
- Byrne A, Caulfield T, Onyo P, Nyagero J, Morgan A, Nduba J, Kermode M. Community and provider perceptions of traditional and skilled birth attendants providing maternal health care for pastoralist communities in Kenya: a qualitative study. BMC Pregnancy Childbirth. 2016;16:43. [PubMed] [PMC]
- Oshonwoh Ferdinand, E, Nwakwuo Geoffrey C, Ekiyor Christopher P. Traditional birth attendants and women's health practices: A case study of Patani in Southern Nigeria. Journal of Public Health and Epidemiology. 2014;6:252-61. [Link]
- Yıldırım G, Işık T. Kayseri ilinde bir halk şifacısı [A woman healer in Kayseri]. Folklore/Literature. 2014;20(78):239-52. [Link]
.: İşlem Listesi