Organ bağışı, İslamiyet başta olmak üzere pek çok dinî toplumlarda henüz kabul görememiştir. Kimi gerçekten dindar olduğu için kimi ise ''ölüm korkusu'' sebebi ile kabul etmemektedir. İnsanlar şahsi korkularını, dinî korkular ile şeffaflaştırmaya ve kalıplaştırmaya meyillidir. Ölüm korkusu yaşayan insanların pek çoğu dinî tam olarak anlamadığı için bağış yapmanın haram olduğunu ileri sürer. Tüm dinler ''yardımseverlik'', ''sevgi'' gibi birçok kavramı amaç edinmiş iken, biz neden dinî kötü gösteriyoruz'' Organ bağışlarını ve nakillerini desteklemekten kaçınmamız olası değildir. Dinlerin organ bağışını ve naklini desteklediğini ileri süren çalışmalar mevcuttur. Bu makalede, organ bağışı ve nakli için dinîn desteği yansıtıldı. İslamiyet, Hristiyanlık, Yehova Şahitliği, Yahudilik, Hinduizm, Sihizm, Budizm, Konfüçyüsçülük, Şintoizm ve Taoculuk dinlerine yer verildi. Din ile organ bağışı ve nakli arasında doğru bir bağlantı vardır. Sanılanın aksine din, organ bağışına ve nakline karşı değildir. Hatta dinlerin aynı anlama gelen çeşitli kavramları, organ naklinin Allah'ın bir buyruğu olduğunu söylemektedir. İslamiyet, Hristiyanlık, Budizm, Yahudilik makamları, organ naklini destekledikçe organ nakli gelişme göstermiştir. Ancak Taoizm gibi kuruluşu bu çağa yakın olan dinlere mensup insanlar ise ikilemde kalmıştır. Bu makale, hastanelerde organ bağışı için verilen savaşların sebebinin dinî algılardan ziyade, toplumsal algılar olduğunu göstermek için yazıldı. Din ile organ bağışı arasındaki bağın kuvveti metin içinde verilen örnekler ile sunuldu. Bu bakış açısı din ile organ naklinin bağlılığını göstermektedir. Din adamları, cerrahlar ve sağlık çalışanları aracılığı ile organ bağışı ve nakil için farklı bir bakış açısı sunulmalıdır. Sunulan bu bakış açısı ''dinî bir görev'' kalıbına oturtulmalıdır.
Anahtar Kelimeler: Din; organ nakli; organ bağışı
Organ donation has not yet been accepted in many religious societies, especially in Islam. Some do not accept it because they are truly religious, while others do not accept it because of "fear of death". People tend to make their personal fears transparent and stereotype with religious fears. Most of the people who are afraid of death claim that it is haram to donate because they do not fully understand the religion. While all religions aim at many concepts such as "benevolence" and "love", why do we make religion look bad'' We are unlikely to avoid supporting organ donations and transplants. There are studies suggesting that religions support organ donation and transplantation. In this article, religious support for organ donation and transplantation is reflected. The religions of Islam, Christianity, Jehovah's Witness, Judaism, Hinduism, Sikhism, Buddhism, Confucianism, Shintoism and Taoism were included. There is a correct link between religion and organ donation and transplantation. Contrary to popular belief, religion is not against organ donation and transplantation. In fact, various concepts of religions that have the same meaning say that organ transplantation is a command of Allah. Organ transplantation developed as Islam, Christianity, Buddhism and Judaism supported organ transplantation. However, people belonging to religions whose establishment is close to this age, such as Taoism, remained in a dilemma. This article was written to show that the cause of the wars over organ donation in hospitals is social perceptions rather than religious perceptions. The strength of the link between religion and organ donation was presented with the examples given in the text. This point of view shows the interdependence of religion and organ transplantation. A different perspective should be presented for organ donation and transplantation through clergy, surgeons and health workers. This perspective presented should be molded into a ''religious duty''.
Keywords: Religion; transplantation; organ donation
- Çevik C, Özyürek P. Organ Nakli Hemşireliği. 1. Baskı. Ankara: Nobel Tıp; 2017.
- Oliver M, Woywodt A, Ahmed A, Saif I. Organ donation, transplantation and religion. Nephrol Dial Transplant. 2011;26(2):437-44. [Crossref] [PubMed]
- Karaman F. Organ nakli ve dini boyutu üzerine bir değerlendirme [An evaluation on organ transplantation and religious dimension]. Mesned İlahiyat Araştırmaları Derg. 2019;10(1):9-33. [Link]
- Karaman F. Tenkihu'l kelam fi akadi ehli'l-islam kelam ilmine giriş. İslami İnanç Değerleri ve Çağdaş Dini Akımlar. 1. Baskı. İstanbul: Çelik Yayınevi; 2015. p.354-73.
- Züheyli V. Tefsir'ul Münir. 15 Cilt. 5. Baskı. İstanbul: Risale Yayınevi; 2017.
- Özbolat A. "Organlarımla Dirilmek İstiyorum." Organ Bağışının Dini-Toplumsal Arkaplanı ["I Want To Be Resurrected With My Organs." Organ Donation Religious-Social Background]. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Derg. 2017;17(1):61-87. [Crossref]
- Öztürk H, Şaylıgil Ö. Organ ve doku nakli yasasının yarar etiği içerisindeki geçerlilik-uygunluk ve inanma faydaları açısından değerlendirilmesi [An evaluation on organ and tissue transplantation code according to commonly used concept of utalitarianism, utility of appropriateness, utility of validity and utility of belief: review]. Turkiye Klin J Med Ethics-Law Hist. 2015;23(3):103-19. [Crossref]
- Çetin M. Organ nakli konusunda istidlal edilen hadisler ve değerlendirilmesi [Hadiths deduced on organ transplantation and its evaluation]. Tevilat Selçuk Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Derg. 2021;2(2):209-38. [Crossref]
- Zagal AR, Abraham SP. Ethical aspects of organ transplantation: role and ımplications for nurses. International Journals Sci Res Methodol. 2021;19(1):113-23. [Link]
- Veatch RM, Ross LF. Transplantation Ethics. 2nd ed. Washington, DC: Georgetown Universy Press; 2015.
- Christian science. Lecture Webinars FAQS. Christian science Website. [Access Date: May 2022]. [Link]
- Wakefield CE, Reid J, Homewood J. Religious and ethnic influences on willingness to donate organs and donor behavior: an Australian perspective. Prog Transplant. 2011;21(2):161-18. [Crossref] [PubMed]
- Donno F, Ferorelli D, Corradi S, Marrone M, Solarino B, Dell'Erba A. The Jehovah's witnesses' refusal for blood transfusions: new Italian legislation and transplant medicine between ethics and rights. J Leg Ethical Regul Issues. 2021;6(24):1-7. [Link]
- Tanrıverdi G. Farklı Dinler ve Hemşirelik Yaklaşımları. 1. Baskı. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi; 2019.
- Shatz D. Samuel Lebens. The Principles of Judaism. J Anal Theol. 2022;10:723-9. [Crossref]
- Lakhan SE. Hinduism: life and death. BMJ. 2008:0809310. [Crossref]
- Kute V, Ramesh V, Shroff S, Guleria S, Prakash J. Deceased-donor organ transplantation in India: current status, challenges, and solutions. Exp Clin Transplant. 2020;18(Suppl 2):31-42. [Crossref] [PubMed]
- Johal J, Bains H, Churchward D, Brand S, Malik S. Quantitative study of the beliefs and attitudes toward organ donation and the opt-out system among the sikh community in the United Kingdom. Transplant Proc. 2018;50(10):2939-45. [Crossref] [PubMed]
- Abdeldayem H, El-Kased AF, Elshaarawy A, Hammad ES, Al-Haddad O, Sobhi G, et al. Religious concepts in organ transplantation. In: Abdeldayem H, ed. Frontiers in Transplantology. Egypt: IntechOpen E-Book; 2016. p.210-310. [Crossref]
- Tai MC. An Asian perspective on organ transplantation. Wien Med Wochenschr. 2009;159(17-18):452-6. [Crossref] [PubMed]
.: Process List