Amaç: Bu araştırmanın amacı, düzenli olarak e-spor oyunlarına katılım gösteren bireylerin dijital oyun oynama motivasyonu ile sporda mental dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya Türkiye'de 5,53±1,50 yıldır espora katılan, yaş ortalaması 19,96±1,46 yıl olan 81 erkek e-sporcu gönüllü olarak katılmıştır. E-sporcuların kişisel verilerinin yanı sıra dijital oyun oynama motivasyonlarının değerlendirilmesi için Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği (DOOMÖ), mental dayanıklılıklarının değerlendirilmesi için Sporda Mental Dayanıklılık Ölçeği (SMDÖ) kullanılmıştır. Araştırmadaki ölçek verileri dijital platformlar aracılığı ile toplanmıştır. Ölçeklerin birbiri arasındaki ilişkisini sınamak için Pearson korelasyon analizi yapılmış olup, güven aralığı 0,05 olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Katılımcıların SMDÖ ortalamaları 39,55±5,61; DOOMÖ ortalama puanları 75,46±8,41 olarak bulunmuştur. Bu anlamda katılımcıların her iki ölçek ortalama puanlarının, ortalamanın üzerinde olduğu görülmüştür. Katılımcıların, DOOMÖ toplam ortalama puanları ile oyun oynama süreleri arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiye rastlanmıştır. Elektronik sporcuların dijital oyun oynama motivasyonu değerleri ile sporda mental dayanıklılık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır (p>0,05). Sonuç: Bu bulgulara göre dijital oyun oynama motivasyonu ortalamanın üstünde olan katılımcıların, günde en az 5 saat oyun oynama süresine sahip olduğu görülmüştür. Ancak dijital oyun oynama motivasyon düzeyi ortalamanın üstünde olan bireylerin mental dayanıklılıklarının ortalamanın üstünde olduğu söylenemez.
Anahtar Kelimeler: E-spor; spor; mental dayanıklılık; motivasyon; dijital oyun
Objective: The aim of this research is to examine the relationship between the motivation of playing digital games and the mental toughness levels of individuals who regularly participate in esports games. Material and Methods: Eighty-one male esports players in Türkiye who have been participating in esports for 5.53±1.50 years with a mean age of 19.96±1.46 years participated in the study voluntarily. In addition to the personal data of esports players, in order to evaluate their motivation to playing digital games; Digital Gaming Motivation Scale (DGMS) and for the assessment of their mental toughness; The Sports Mental Toughness Questionnaire (SMTQ) was used in this study. Besides, the scale data in the study were collected on the digital platform. Pearson correlation analysis was performed to test the relationship between the scales, and the confidence interval was accepted as 0.05. Results: The mean scores of the participants' SMTQ were 39.55±5.61; the mean scores of the DGMS were 75.46±8.41. In this sense, it was seen that the mean scores of both scales of the participants were above the average. A significant positive correlation was found between the total mean scores of the participants' DGMS and their playing time. No significant correlation was found between the motivation to play digital games and the level of mental toughness in sports (p>0.05). Conclusion: According to these findings, it was observed that the participants whose motivation to play digital games was above average had at least 5 hours of game playing time per day. However, it cannot be said that the mental toughness of individuals with above-average levels of motivation to play digital games is above average.
Keywords: Esports; sport; mental toughness; motivation; digital game
- Wagner MG. On the scientific relevance of esports. Proceedings of the 2006 International Conference on Internet Computing & Conference on Computer Games Development; Jun 26-29, 2006; Las Vegas, USA, Nevada: Researchgate; 2006. p.437-42. [Link]
- Bickmann P, Wechsler K, Rudolf K, Tholl C, Froböse I, Grieben C. Comparison of reaction time between esports players of different genres and sportsmen. International Journal of eSports Research (IJER). 2021;1(1):1-16. [Crossref]
- Büyükbaykal NG, İli B. E-spor kavramına yönelik araştırmaların bibliyometrik analizi [Bibliometric analysis of researches for e-sport]. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2020;6(2):572-83. [Crossref]
- Jenny SE, Manning R, Keiper MC, Olrich TW. Virtual(ly) athletes: Where esports fit within the definition of "sport". Quest. 2017;69(1):1-18. [Crossref]
- Behnke M, Stefanczyk MM, Żurek G, Sorokowski P. Esports players are less extroverted and conscientious than athletes. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2023;26(1):50-6. [Crossref] [PubMed] [PMC]
- Argan M, Ozer A, Akin E. Elektronik spor: Türkiye'deki siber sporcuların tutum ve davranışları [Electronic sport: attitudes and behaviors of cyber athletes in Turkey]. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi. 2006;1(2):1-11. [Link]
- Akça EC. Esporcular, bilgisayar oyunu oynayanlar ve bilgisayar oyunu oynamayanların mental rotasyon, reaksiyon zamanı, bilişsel esneklik düzeylerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi; 2020. [Erişim tarihi: 2 Nisan 2023]. Erişim linki: [Link]
- Murphy S. Video games, competition and exercise: A new opportunity for sport psychologists? Sport Psychologist. 2009;23(4):487-503. [Crossref]
- Campbell MJ, Toth AJ, Moran AP, Kowal M, Exton C. eSports: A new window on neurocognitive expertise? Prog Brain Res. 2018;240:161-74. [Crossref] [PubMed]
- Gucciardi D, Gordon S, Dimmock J. Advancing mental toughness research and theory using personal construct psychology. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2009;2(1):54-72. [Crossref]
- Jones G, Hanton S, Connaughton, D. What is this thing called mental toughness? An investigation of elite sport performers. Journal of Applied Sport Psychology. 2002;14(3):205-18. [Crossref]
- Goldberg AS. Sports Slump Busting: 10 Steps to Mental Toughness and Peak Performance. Champaign, IL: Human Kinetics; 1998.
- Poulus D, Coulter TJ, Trotter MG, Polman R. Stress and coping in esports and the influence of mental toughness. front Psychol. 2020;11:628. [Crossref] [PubMed] [PMC]
- Mahoney JW, Ntoumanis N, Mallett CJ, Gucciardi DF. The motivational antecedents of the development of mental toughness: A self-determination theory perspective. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2014;7(1):184-97. [Crossref]
- Schaefer J, Vella S, Allen M, Magee C. Competition anxiety, motivation, and mental toughness in golf. Journal of Applied Sport Psychology. 2016;28(3):309-20. [Crossref]
- Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. Am Psychol. 2000;55(1):68-78. [Crossref] [PubMed]
- Demir GT, Cicioğlu Hİ. Fiziksel aktiviteye katilim motivasyonu ile dijital oyun oynama motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi [The relationship between motivation for physical activity participation and motivation for digital gaming]. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2019;17(3):23-34. [Crossref]
- Schüler J, Wolff W, Duda JL. Intrinsic motivation in the context of sports. In: Schüler J, Wegner M, Plessner H, Eklund RC, eds. Sport and Exercise Psychology: Theory Application. 1st ed. Cham: Springer; 2023. p.171-92. [Crossref]
- Şirin EF. Futbolcu kızların (12-15 yaş) spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi [Determination of participation motivation in young female soccer players (12-15 years old)]. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2008;6(1):1-7. [Crossref]
- Derfer-Rozin R, Pitesa M. Motivation purity bias: Expression of extrinsic motivation undermines perceived intrinsic motivation and engenders bias in selection decisions. Academy of Management Journal. 2021;63(6):1840-64. [Crossref]
- Kim SH, Thomas MK. A stage theory model of professional video game players in South Korea: the socio-cultural dimensions of the development of expertise. Asian Journal of Information Technology. 2015;14(5):176-86. [Link]
- Vorderer P, Hartmann T, Klimmt C. Explaining the enjoyment of playing video games: the role of competition. In Proceedings of the Second International Conference on Entertainment Computing. 2003. p.1-9. [Link]
- Çınar Y. E-sporcular ve dijital oyun oynayan bireylerin dijital oyun oynama motivasyon düzeylerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ankara: Gazi Üniversitesi; 2020. [Erişim tarihi: 4 Haziran 2022]. Erişim linki: [Link]
- Greenberg BS, Sherry J, Lachlan K, Lucas K, Holmstrom A. Orientations to video games among gender and age groups. Simulation & Gaming. 2010;41(2):238-59. [Crossref]
- Demetrovics Z, Urbán R, Nagygyörgy K, Farkas J, Zilahy D, Mervó B, et al. Why do you play? The development of the motives for online gaming questionnaire (MOGQ). Behav Res Methods. 2011;43(3):814-25. [Crossref] [PubMed]
- Büyüköztürk Ş, Kılıç Çakmak E, Akgün ÖE, Karadeniz Ş, Demirel F. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 13. Baskı. Ankara: Pegem Akademi; 2012.
- Demir GT, Hazar Z. Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Digital game playing motivation scale: validity and reliability study]. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2018;12(2):128-39. [Link]
- Pehlivan H. Sporda mental dayanıklık ölçeği uyarlama: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Yüksek lisans tezi]. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi; 2014. [Erişim tarihi: 4 Şubat 2021]. Erişim linki: [Link]
- Sheard M, Golby J, Van Wersch A. Progress toward construct validation of the sports mental toughness questionnaire (SMTQ). European Journal of Psychological Assessment. 2009;25(3):186-93. [Crossref]
- Alpar R. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Yöntemler. 6. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık; 2013.
- Tabachnick BG, Fidell LS. Using Multivariate Statistics. 6th ed. Boston, MA: Pearson; 2013.
- Menteş G, Saygın Ö. E-spor ve geleneksel spor ile uğraşan sporcuların zihinsel dayanıklılık ve bilişsel esneklik durumlarının incelenmesi [Investigation of mental toughness and cognitive flexibility of e-sports and traditional sports]. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences. 2019;5(4):238-50. [Link]
- González Caino PC. Prediction of mental strength from the satisfaction of basic needs in CABA and GBA esports players. Interacciones. 2022;8:e261. [Crossref]
- Lafreniere MAK, Verner-Filion J, Vallerand RJ. Development and validation of the gaming motivation scale (GAMS). Personality and Individual Differences. 2012;53(7):827-31. [Crossref]
- Giakoni-Ramírez F, Merellano-Navarro E, Duclos-Bastías D. Professional esports players: motivation and physical activity levels. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(4):2256. [Crossref] [PubMed] [PMC]
.: Process List